Rôzne Správy

Podujatie, ktorého každý ročník je jubilejný. ROZHOVOR s mužmi, ktorí Bystrici dali maratón

Banská Bystrica bola vždy spájaná s vrcholovým športom. Pokiaľ ide o športovanie verejnosti, nikdy nevybočovala z celoslovenského neutešeného priemeru. Až do roku 2012… Vtedy sa začal písať príbeh Banskobystrického medzinárodného maratónu, ktorý mesto pod Urpínom doslova rozhýbal.

Ilustračný obrázok k článku Podujatie, ktorého každý ročník je jubilejný. ROZHOVOR s mužmi, ktorí Bystrici dali maratón
15
Galéria
Zdroj: Marathon Banská Bystrica

Organizátori Banskobystrického maratónu Miroslav Štrba a Peter Fabok pred rozhovorom upozornili na to, že samotný maratónsky víkend je iba “špičkou ľadovca”, iba platformou umožňujúcou športovcovi, mestu a komunite vyjadriť svoj vzťah k hodnotám, ktoré aktívny prístup k životu rozvíja.

Aká bola vaša cesta od rozhovoru pri pive po status najväčšieho organizátora športových podujatí pre verejnosť na Strednom Slovensku?

Na začiatku bola klasická hecovačka v štýle odbehnime maratón. Po troch mesiacoch prípravy, euforickom zážitku na Medzinárodnom Maratóne Mieru v Košiciach a trápeniu sa pri ďalšom pokuse v petržalskom nezáživnom aprílovom vetre, sme si (opäť pri pive) povedali, že si zorganizujeme vlastný maratón – už poriadny, u nás v Bystrici.

Čo myslíte pod pojmom “poriadny”?

Úprimne, čudovali sme sa, že v Meste majstrov sveta a olympijských víťazov sa nebehal klasický mestský maratón. Kde inde, ak nie v Bystrici – s jej polohou a podmienkami? Vtedy sme to laicky vnímali tak, že veľa vecí, ktoré sa nám nepáčili inde, predsa dokážeme urobiť lepšie. Chceli sme byť iní – založiť tradíciu masového podujatia ale s komornou atmosférou, okolo ktorého bude mať možnosť vzniknúť komunita aktívnych ľudí. Ako bývalí športovci a stále akční otcovia mladých rodín sme od začiatku vedeli, že našou cieľovou skupinou sú ľudia ako my – „hobíci“, ktorí trávia väčšinu času v práci a s rodinou a pohyb je pre nich relax. Šport je historicky prepojený s pozitívnymi hodnotami a zvyšuje hodnotovú kvalitu spoločnosti ako takej. Každý bežný otec alebo matka sú vzorom pre ďalšiu generáciu a spoločné zážitky v rodine či partii, nič nenahradí.

Zdroj: YouTube.com

Chcelo to asi odvahu pustiť sa do organizovania maratónu v období, kedy už na trhu v regióne existovala široká ponuka bežeckých podujatí s dlhoročnou tradíciou…

Bola to skôr zdravá naivita. S odstupom času sa dá povedať, že sme o tom veľmi nepremýšľali. Keď niečo skutočne chcete, je nepodstatné, ako na to. Odvahu chcelo robiť to profesionálne. Správne sme odhadli, že ak chceme vstúpiť na trh, musíme si vytvoriť vlastný priestor s celkom inými štandardami, než bolo dovtedy bežné. Začali sme hneď s celým seriálom regionálnych pretekov pod značkou Marathon BB Tour, ktorého vyvrcholením bol Banskobystrický maratón. Každé z podujatí dostalo vlastnú silnú identitu a marketingový koncept, oslovili sme aj organizátorov spriatelených podujatí a pozvali ich byť súčasťou toho všetkého – rovnováha a korektnosť sú v tomto špecifickom odvetví základom.

Spomínam si, že v médiách zarezonovala stávka medzi vtedajším primátorom Banskej Bystrice Petrom Gogolom a majstrom sveta v hokeji Vladom Országhom. O čo išlo?

Keď sme prišli v máji 2011 na Radnicu s myšlienkou organizovať v meste septembrový maratón, primátor sa zhrozil – až keď sme objasnili, že až v septembri 2012, nadchlo ho, že už rok vopred máme všetko premyslené. Je pravda, že koncept bol ideovo hotový, no bez ústretovosti mesta nerealizovateľný. Našli sme spoločnú reč a dobré partnerské vzťahy s mestom máme koniec-koncov dodnes.

Samozrejme, rozmýšľali sme od začiatku, ako zapojiť do propagácie známe osobnosti regiónu, a tak sa zrodila aj spomínaná stávka, ktorej predmetom bol záväzok Petra Gogolu, odbehnúť polmaratón, pričom ak by sa mu to podarilo, Vlado Országh by musel počas nasledujúceho ročníka prejsť celý maratón na bicykli – a ak nie, primátor by musel jeden deň obsluhovať hostí vo Vladovej reštaurácii v centre mesta. Ako už všetci vedia, Peter Gogola v roku 2012 polmaratón s prehľadom odbehol a tak Vladovi Országhovi neostalo nič iné, iba v roku 2013 spomínaný maratón odbicyklovať.

Dnes je Banskobystrický maratón tretím najväčším maratónom na Slovensku a pravidelne sa ho zúčastňujú známe osobnosti ako Matej Tóth alebo Anastasia Kuzmina. Máte tiež povesť podujatia, ktoré je iné a inovatívne. Je to cielene budovaný imidž?

Žijeme v zážitkovej dobe. Ľudia dnes nechcú život iba odpracovať – chcú si ho aj užiť. Hľadajú hodnotu a unikátnosť, pretože to sú parametre kvalitného zážitku. My sme na to išli od začiatku partizánsky – chceli sme sa odlíšiť, nekonkurovať najväčším ich vlastnými zbraňami, ale byť inovatívni a skôr vytvárať alternatívu. To sa dá jedine, keď to robíte inak a hlavne úprimne.

Rozhodli sme sa dať každému jednému účastníkovi ktorýchkoľvek pretekov najvyšší možný štandard. Ľudia boli prekvapení, keď sme na dedinskom behu pre 100 ľudí stavali štartové brány, merali časy čipmi a každému zavesili v cieli na krk účastnícku medailu – dnes to je bežné, ale vtedy sme boli unikátni. Na dobré sa ľahko zvyká a dnes sú aj účastníci pretekov celkom inde.

Byť inovatívni nás baví. Samozrejme, nie vždy to vychádza – hneď na prvom ročníku maratónu sme mali silikónové účastnícke medaile a tie sa stretli s veľmi zmiešaným prijatím. :)

Naopak, trojčlenná polmaratónska štafeta, vodiči na polmaratón, či medailová skladačka zo všetkých podujatí – to všetko sa ujalo a mnohými vecami sme inšpirovali aj omnoho tradičnejšie a väčšie podujatia… Máme napríklad už od roku 2011 patentovaný slogan Srdce Športovca bije v srdci Slovenska – a dnes má svoj slogan každý z veľkých maratónov u nás.

Tiež radi necháme nazerať do našej kuchyne aj početnú fanúšikovskú komunitu – napríklad pre sezónu 2019 sme dali bežcom možnosť v hlasovaní si vybrať, ako bude vyzerať oficiálne účastnícke tričko, čo je možno až svetový unikát… takže k tvojej otázke: áno, je to cielene budovaný imidž. :)

Keď sa bavíme o inovácii, čo je lákadlom Banskobystrického maratónu v jeho dnešnej podobe?

Máme osvedčené lákadlá, ktorými sú rýchla okruhová trať, dobeh na oficiálnom atletickom štadióne, špeciálne kategórie pre bosých bežcov, inline korčuliarov a kolobežkárov… Unikátom je, že sme jediný večerný maratón v strednej Európe – prinášame účastníkom jedinečný moment, keď sa na ich dobeh do cieľa pozerajú hviezdy a vyhlásenie víťazov sprevádza svetelná show.

Keďže sme inovatívni, pripravujeme aj niečo naviac. Tešíme sa na večerný koncert populárneho interpreta, ktorého identitu čoskoro odtajníme a pripravujeme tiež doposiaľ nevídanú nočnú atrakciu s využitím teplovzdušného balóna. Sme známi tým, že sa sústredíme aj na sprievodný program pre divákov, pre ktorých v spolupráci s partnermi podujatia pripravujeme kopec aktivít. Roky sme pracovali na tom, aby sa celá Bystrica stotožnila s konceptom mestského maratónu a dnes je to realitou – veď s pravidelnou účasťou pretekárov z viac než 13 krajín ide o najvýznamnejšie podujatie aktívneho cestovného ruchu v regióne.

Máte aj nejakú motivačnú pozvánku pre bežcov, ktorá ich chytí za srdce?

Čas robí naše plány malými. Jediné miesto, kde stráca moc, je prítomnosť – táto chvíľa patrí iba nám. Hľadaním veľkej veci sa dá stráviť celý život – no každý úspech je zložený z maličkostí, ktoré robíme tu a teraz. Jedine v tejto chvíli tvoríme vlastnú budúcnosť, ktorej je každý z nás tvorcom aj plánovačom.

Pokiaľ vytrváme a dokážeme vždy urobiť čo i len jeden malý krok, dôjdeme do cieľa – to nás učí šport. Preto neváhajte a registrujte sa na Banskobystrický maratón tu a teraz.

Banskobystrický medzinárodný maratón rozhýbal mesto pod Urpínom
15
Galéria
Zdroj: Radovan Štrkula
Zdroj: YouTube.com
Zdroj: YouTube.com
Zdroj: YouTube.com
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM