Žiarske cesty a chodníky pod lupou: Pozrite, koľko do nich mesto vrážalo rok po roku!
Necelých 20 kilometrov ciest plus takmer 50 kilometrov chodníkov. To sú dĺžka a rozloha miestnych komunikácií, ktorých opravy a celoročnú údržbu má na starosti mesto. A nestojí ho to málo. Pozrite, koľkými tisícmi eur sú vydláždené cesty, po ktorých denne chodíme a jazdíme...
Ani cesty nie sú večné. Ich technický stav podlieha opotrebeniu a poveternostným podmienkam. Na tieto faktory dopláca aj veľká časť komunikácií v našom meste. ,,V dôsledku toho máme dnes väčšinu asfaltového krytu ulíc v sieťovom rozpade a na novších povrchoch sa vytvárajú vo vozovke praskliny, ktoré neskôr vedú ku vzniku rozsiahlejších porúch, tzv. výtlkov," píše sa v Správe o stave verejných komunikácií, dažďovej kanalizácie a MHD v meste.
Žehličku pustili do ulíc už vlani
Práve proti výtlkom nasadilo mesto takzvaný infražiarič. Zatiaľ čo obvyklé sú takéto úpravy ciest v letných mesiacoch, výhoda infražiariča je práve v tom, že nie je obmedzený ročným obdobím.
,,Žehliť" žiarske ulice teda začal špeciálny prístroj koncom minulého roka. Písali sme tu: Špeciálny prístroj už brázdi žiarske cesty: Výtlky po zime mali byť minulosťou
Rok po roku…
Ako ďalej hovorí správa, v priebehu posledných šiestich rokov boli vo väčšine prípadov zabezpečované len akútne opravy cestných komunikácií.
Pozrite, koľko prostriedkov mesto plánovalo, a koľko skutočne vynaložilo na opravy výtlkov a krytu cestných komunikácií, chodníkov a parkovacích plôch v posledných rokoch:
Rok | Rozpočet v € | Skutočnosť v € | Opravená plocha v m2 vrátane chodníkov |
2010 | 50 742 | 50 742 | 2 577 |
2011 | 65 000 | 64 420 | 2 666 |
2012 | 95 393 | 50 586 | 6 773 |
2013 | 118 474 | 114 594 | 4 948 |
2014 | 62 530 | 62 446 | 6 771 |
Odvážny rozpočet
Na opravu ciest a chodníkov pôjde tento rok v Žiari nad Hronom 200 000 eur. Ako vidieť v tabuľke, takúto cifru za posledné roky mesto chodníkom a cestám ešte nevyčlenilo.
Mesto zároveň zvažuje kúpu nového zariadenia, ktoré by malo zvýšiť kvalitu opráv trhlín a špár v chodníkoch. Nová technológia, ktorá by mesto stála 1560 eur, by mala pomôcť predĺžiť životnosť krytov komunikácií až na trojnásobok súčasnej doby. Ide o metódu zalievania prasklín, škár a spojov do šírky tri centimetre, na ktorej realizáciu nie sú potrebné žiadne veľké finančné prostriedky. Čítajte VIAC.
Foto: ilustračné