Školy by ich privítali, mesto podporilo. Na žiarskych základkách ale psychológov nenájdete. Prečo?
Rozvodovosť, nekompletné rodiny, výrazné sociálne rozdiely medzi žiakmi, závislosti. Tieto i rôzne iné problémy neobchádzajú ani deti v našich školách. V zahraničí je školský psychológ samozrejmosťou, u nás ho mnohé školy nemajú. Ani tie žiarske.
Zákon školám mať školského psychológa neprikazuje, ale odporúča. ,,V súčastnosti zaznamenávame nárast problémov celých rodín. Rozvodovosť, nekompletné rodiny, zamestnanie mimo územia republiky, výrazné sociálne rozdiely medzi žiakmi, závislosti atď. spôsobujú mnohé ťažkosti , čo sa prejavuje často práve v školskom prostredí. Školský psychológ, ktorý pozná prostredie školy, môže efektívnejšie riešiť vzniknuté situácie a problémy," hovorí o potrebnosti takýchto pracovníkov Ľubica Salayová, riaditeľka Centra pedagogicko – psychologického poradenstva a prevencie (CPPPaP) v Žiari nad Hronom.
Žiarske základky by pomoc prijali
Na takýchto pracovníkov sme sa pýtali vedení základných škôl v meste. Riaditeľka druhej základnej školy (Ul. Mr. Štefánika) Ľubica Baranová nám potvrdila, že psychológa nezamestnávajú, no v školskom roku 2006/2007 u nich jeden pracoval. To je však jediná so žiarskych základiek, ktorá má s takýmto pracovníkom skúsenosť. Riaditelia jednotky (Ul. Dr. Janského) a štvorky (Jilemnického ulica) psychológov nemali ani v minulosti, údajne by ich ale privítali.
,,Psychológa nemáme. Je to dosť finančne náročné. U nás to funguje tak, že spolupracujeme s CPPPaP v Žiari nad Hronom a túto spoluprácu hodnotím ako veľmi dobrú. Oni nám vlastne diagnostikujú dieťa a s takýmito deťmi potom ďalej pracuje špeciálny pedagóg, ktorého na škole máme. Tento model je vyhovujúci, no nebránili by sme sa ani tomu, mať psychológia priamo na škole, určite by to k riešeniu mnohých problémov len prispelo," vysvetlil Marián Majzlík, riaditeľ štvrtej základnej školy.
K jeho slovám sa pridáva Marek Baláž z vedenia prvej základnej školy: ,,Psychológa na škole nemáme, ale rozhodne si viem predstaviť, že by u nás takýto človek pôsobil." Že takéhoto pracovníka nezamestnávajú, nám potvrdili aj na Cirkevnej základnej škole, ktorá nie je pod zriaďovateľstvom mesta.
Mesto má zviazané ruky
Ako vysvetlil vedúci kancelárie primátora Martin Baláž, mesto ako zriaďovateľ škôl má len prenesené kompetencie.
,,To, že psychológovia absentujú, je otázkou financií. Mestská samospráva dostáva od štátu peniaze, ktoré školám prerozdeľuje, školskí psychológovia v nich však zahrnutí nie sú. Určite by sme ale takýchto ľudí na školách videli radi, či už by to bol psychológ na každej z nich, alebo jeden pre všetky školy pod správou mesta," opísal Baláž postoj žiarskej radnice.
Spoluprácu so spomínaným CPPPaP, rovnako ako školy, aj radnica hodnotí pozitívne.
Čo taký psychológ robí?
Ako vysvetlila Salayová zo žiarskeho CPPPaP, školský psychológ vykonáva odborné činnosti v rámci orientačnej psychologickej diagnostiky, individuálneho, skupinového alebo hromadného psychologického poradenstva, psychoterapie, prevencie a intervencie k deťom a žiakom s osobitným zreteľom na proces výchovy a vzdelávania v školách a školských zariadeniach; vykonáva aj odborné činnosti psychologického poradenstva v oblasti rodinných, partnerských a ďalších sociálnych vzťahov. Poskytuje psychologické poradenstvo a konzultácie zákonným zástupcom a pedagogickým zamestnancom škôl a školských zariadení. Pripravuje podklady pre odborných zamestnancov poradenských zariadení.
Školský psychológ by sa mal podieľať na vytváraní optimálnej klímy školy. Svoje služby poskytuje žiakom, pedagógom a rodičom žiakov danej školy. V zmysle školského zákona patrí školský psychológ medzi zložky systému výchovného poradenstva a prevencie. Metodicky a odborne ho usmerňuje príslušné CPPPaP.
Čítajte tiež:
Foto: ilustračné