FOTO: Lučenecký veteránista vlastní slovenský unikát. Malé auto s veľkou históriou
Hoci sa dnes ulice hemžia novými autami rôznych značiek, ešte nedávno to tak nebolo. Niekdajšie obdobia pripomínajú aj veterány.
Zaujímavými historickými automobilmi sa môžu pochváliť aj nadšenci združení vo Veterán klube Lučenec. Výnimkou nie je ani šéf klubu Miroslav Nagy. „Môj otec je automechanik, presnejšie klampiar. Za komunizmu nebolo také jednoduché, dostať sa k novému autu a opravovali sa tie, ktoré boli. Spolu s bratom sme vyrastali v otcovej dielni pri oprave áut, z ktorých sú už dnes veterány. Časom sa nám začala páčiť renovácia vozidiel, čiže dať ich do pôvodného stavu, v akom boli od výroby,“ vysvetľuje Nagy. Hoci sa špecializuje na škodovky, môže sa pochváliť aj autom, ktoré je jediné na Slovensku!
Ide o vozidlo Vespa 400. Väčšina nadšencov si túto taliansku značku spája so skútrami, no vyrábali aj malé autá. Napokon, aj spomínaná Vespa mala štyri kolesá, licenčne sa vyrábala aj vo Francúzsku. „Je to akýsi kríženec auta a motorky. Motor má objem 350 ccm, prevodovka je trojrýchlostná. Bolo ešte menšie od legendárneho Fiatu 500. Má dve miesta, resp. v návode je, že zvyšné miesta sú pre deti, alebo batožinu. Už vtedy to bolo vyrábané ako auto do mesta. V 50. rokoch minulého storočia vzniklo auto pre ľudí, ktorí sa potrebujú premiestňovať po uliciach veľkomiest, ktoré boli už vtedy preplnené,“ vysvetlil šéf lučeneckých veteránistov.
Zaujímavá je aj história spomínanej Vespy, presnejšie jej cesta na Slovensko. „Auto patrí sesternicinmu manželovi, ktorá je vydatá za Francúza. Obaja žijú vo Francúzsku. Keďže sa mu Vespa veľmi páčila, kúpil si ju. No niekoľko rokov mu stálo v garáži. Keď boli u nás na návšteve, videli, že reštaurujeme autá. Nakoniec sme sa dohodli, že opravíme aj Vespu. Auto tu už ostane a je ako keby klubové. Dostane aj slovenské značky. Napokon, vo Francúzsku nie je úplne výnimočné, ale na Slovensku je jediné,“ upresnil Nagy.
Pokiaľ ide o lučenecký veterán klub, sú tam rozmanité vozidlá, aj motorky, či dokonca trojkolky. „Ja sa špecializujem na značku Škoda a jej modely kupé. Zaujímavé je, že dnes ich už škodovka športové nevyrába. Vlastním modely Škoda 1100 MBX, Škoda 110 R a Škoda Rapid,“ prezradil Miroslav Nagy viac o svojej zbierke. Dodal, že z modleu 1100 MBX vyrobili len 1114 kusov. Išlo o predchodcu slávneho modelu 110 R.
Spolu s bratom vlastnia osem veteránov. „Pred mesiacom som kúpil dve Škody 110 R, ale v dezolátnom stave. Plánujem ich zrenovovať. Mám aj dve Rapidky, na ktorých ešte budem pracovať tento rok. Manželka má našťastie pochopenie aj 9 – ročný syn ide v mojich šľapajách. Na internete si študuje veci o autách a o niektorých vie viac ako ja,“ uzavrel s úsmevom šéf lučeneckých veteránistov.
Pozrite si v našej fotogalérii Vespu 400 a ďalšie vzácnosti zo zbierky Miroslava Nagya!